Een greep uit de gereedschapskist:

FotCiccotelliPasquale01aLQIkZoekGod.be

Wat zou het leven zijn zonder zoekmachines? Binnen een seconde vinden we ontelbaar veel handige weetjes en minstens net zoveel nutteloze gegevens. Maar wat als je op zoek bent naar levensbelangrijke informatie, of anders gezegd: als je de zin van het leven te weten wilt komen? Als je wilt ontdekken of er een God is? Een van de sites die daar een antwoord op tracht te bieden, is www.IkZoekGod.be. Die webstek kadert in een wereldwijd project van Jesus.net, waar meer dan 85 organisaties samenwerken op het vlak van evangelisatie. In Vlaanderen wordt de site aangeboden in nauwe samenwerking met de EAV, de Evangelische Alliantie Vlaanderen. Verantwoordelijke voor het initiatief in ons land is Pasquale Ciccotelli uit Diepenbeek. Samen met het team en de ‘e-coaches’ zet hij zich in voor dit project. Een portret van deze Limburger met Italiaanse roots, die jaren geleden zelf op zoek was naar God.

 

Onder de grote stroom Italianen die in de jaren ‘50 van de vorige eeuw naar België verhuisden om er in de mijnen te gaan werken, bevonden zich ook de grootouders van Pasquale. Zelf werkt hij, nu zo’n 60 jaar later, ook op een oude mijnsite, al heeft zijn job niets met het zwarte goud van toen te maken. In de familie was ook geloof niet vreemd, al hield dat nauwelijks meer in dan het volgen van wat regeltjes en het meemaken van de belangrijkste feesten. Aan het feit dat de Bijbel het Woord van God was, twijfelde hij als kind niet, maar het was kennis waar hij weinig mee deed. Dat veranderde toen zijn grootouders kort na elkaar overleden. Die dramatische gebeurtenis, in combinatie met een heel realistische en angstaanjagende droom, zette Pasquale aan het denken. Een ontmoeting met twee mannen die hem uitnodigden om de ‘vijf avonden’ (een reeks studies rond geloof en leven) te volgen, veranderde zijn bestaan.

Pasquale: “Ik besefte dat God echt was, dat Jezus echt was, en dat ik verloren was zonder God. Op de vierde avond werd de vraag gesteld: ‘Hoe zie jij jezelf als mens?’. Mijn antwoord was, net zoals veel anderen zeggen: ‘Ik denk dat ik dat ik niet veel fout doe, ik probeer niemand kwaad te doen en ik probeer ook eerlijk te zijn in het leven. Maar dan was er de tekst uit Romeinen 3, 10 (Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één), die liet zien dat er een scheiding tussen God en mensen is gekomen, en ik besefte dat ik tekort kwam. Die zelfreflectie heeft me fel aangesproken en ik zag wat mijn status was in Gods ogen.”

Wie zich zijn eigen tekortkomingen realiseert en beseft dat geen mens uit zichzelf ooit goed genoeg is om de volmaakte God te ontmoeten, mag ook kennis maken met wat we ‘genade’ noemen: God herstelde relatie met de verloren mensheid door Zijn Zoon en die waarheid werd een realiteit in het leven van Pasquale. Dat werd ook de drijfveer om – onder andere via IkZoekGod.be – het goede nieuws te delen. Dat lijkt ongetwijfeld gemakkelijker dan het in werkelijkheid is. Zelf ondervond hij ook dat het niet vanzelfsprekend was om samen met andere de Bijbel te gaan bestuderen: “Ik weet nog goed toen ik – samen met mijn partner/vrouw – de eerste keer naar een Bijbelstudie ging. Dat was bij iemand thuis en herinner me dat ik voor de deur stond om naar binnen te gaan en ik wilde dat we ons snel zouden omdraaien en terug naar huis zouden gaan. Ik had er zo’n sektarisch gevoel bij: samenkomen in een huis, ik wist het niet goed”. Dat Pasquale toch doorzette, was een beslissing die hij zich nooit betreurd heeft …

Drempel
Die ervaring met de ‘huiskring’ van meer dan 10 jaar geleden, deed Pasquale beseffen dat de drempel om de stap naar God en geloof te zetten, behoorlijk hoog kan zijn. Om die reden ziet hij is hij ook enthousiast dat er mogelijkheden om op zoek te gaan zijn die minder ‘durf’ vragen. Wie ‘IkZoekGod.be’ bezoekt, kan zelf ongestoord rondkijken, en krijgt de mogelijkheid om een cursus te kiezen rond de thema’ die hem of haar bezig houden. Op eigen kracht of met behulp van een e-coach die de studie begeleidt. Voor wie veel belang hecht aan een zekere anonimiteit, is het internet uiteraard heel geschikt. En het is een plaats waar je veel ‘zoekers’ vindt. Pasquale: “Mensen wachten niet meer op iemand die aan deur komt en aanbelt om over God te vertellen. Maar in deze digitale wereld is het internet, met de vele toepassingen, de manier om hen te bereiken. Maar we mogen ons niet laten misleiden door veel dingen die we online vinden of door het beeld dat we via facebook en dergelijke krijgen. Mensen lijken op social media vaak gelukkig maar zijn dat niet altijd. Als ze dan alleen thuis zijn en gaan ‘googelen’, dan komen ze misschien op onze website uit. Dat is het doel van de site. We geven de mensen de kans om thuis, op hun eigen tempo, op zoek te gaan.”

Is die boodschap: als je gaat geloven word je gelukkig?
“Materiële zaken, de ‘dingen van de wereld’ , brengen je niet verder dan tijdelijk geluk. Maar als mensen ontdekken wat God voor hen gedaan heeft, wat Jezus voor hen gedaan heeft, dan geeft dat een hele andere invulling aan hun leven. De belangrijkste boodschap is dat mensen vrede met God kunnen hebben, dat ze ook verder kunnen kijken dan het leven op aarde en de dood, dat er een eeuwigheid op hen staat te wachten. Ze mogen beseffen dat er een God is die hen liefheeft. Dat is iets dat ze mogen onderzoeken, en liefst ook geloven”.

Vraag en antwoord ...
Geven de cursussen alle antwoorden op alle vragen rond het geloof? Pasquale is op dit vlak bescheiden: “We zijn altijd heel eerlijk, we kennen niet alle antwoorden. Als dat wel zo was, zouden we God zijn … Maar we proberen wel op alle vragen een antwoord te zoeken. Als je zegt dat je dat zo goed mogelijk probeert te doen, dan stel je je al heel anders op dan dat je zegt dat je alles weet.”

Pasquale werkt in het dagelijkse leven in een managersfunctie voor een multinational. Dat vraagt veel van zijn tijd, maar hij houdt nog genoeg tijd over voor zijn hobby’s, zoals muziekspelen, vooral in de kerk van Zutendaal. Daar vervult hij ook verschillende andere taken. Maar zijn grootste ‘hobby’ van dit moment blijft ongetwijfeld de ‘IkZoekGod’-website. Een bezigheid die veel vervulling geeft. “Ik denk dat dit eigenlijk iets is wat ik voor God kan doen. Het is een beetje hetzelfde als bij mijn dagelijkse job: initiëren, plannen, uitwerken en opvolgen. Maar dit is voor God, en het is mooi om God als ‘werkgever’ te hebben.”

Er zijn nog genoeg plannen bij ‘IkZoekGod.be’: blijven werken aan een aantrekkelijke website, sterk aanwezig zijn op de sociale media, zo hoog mogelijk op Google geraken, zodat het initiatief nog bekender wordt. En toch is die bekendheid is niet het hoogste doel. Het grote verlangen is dat meer en meer evangelische gemeenten de site gaan gebruiken als een ‘tool’, gereedschap dat aangereikt kan worden aan mensen die naar God op zoek zijn: “Onze taak is om te getuigen en God de rest te laten doen. Ik hoop dat meer en meer kerken dit als een hulpmiddel zien om anderen de weg naar het geloof te wijzen”.

Op www.IkZoekGod.be vind je meer over God en Jezus, ontdek je hoe je God kunt leren kennen, bekijk je verschillende geloofsverhalen, lees je inspirerende artikels en kun je je inschrijven voor een reeks cursussen.