Flarden van Corona elders

VErbindinG2004 MondiaalNogEnkeleFlardenVanCoronaEldersOveral beleeft men Corona heel verschillend. Kerken, moskeeën en tempels gaan overal op slot. Zelfs het hoogtepunt van het katholieke jaar mocht op bevel van het Vaticaan niet in groep gevierd worden. Maar oerconservatieve religieuze strekkingen weigeren die orders op te volgen en blijven bijeenkomsten organiseren. Dat heeft niet alleen geleid tot verschillende arrestaties van geestelijke leiders, dat heeft ook een explosie van het aantal besmettingen in de hand gewerkt.

19 maart. Op het Indonesische eiland Sulawesi staat een grote religieuze bijeenkomst van de Ijtima Jamaah Tabligh gepland. Het is een beweging van bedelmonniken en een van de belangrijkste krachten binnen de Hindoewereld. Ze komen bijeen, rapen het virus op, en gaan het land in, bedelend…

 

“We kunnen ons niet veroorloven om te veel aandacht aan Corona te geven want we zijn echt, echt failliet!” - Lucky Samuel Man'gera uit Kenia

Gao uit Wuhan (China natuurlijk) : “Ik ben aan het eten. Ik eet een typisch Wuhanees gerecht bestaande uit rè gān miàn, dat zijn hete en droge noodles, en doù pí, dat is een plakkerig rijstgerecht met vlees en groentjes (hoofdzakelijk boontjes) gebakken in een reusachtige wokkom en yā bó zi ofte eenden-nek.
Ik ben nog altijd aan het Coronavirus aan het denken en ik moet zeggen dat ik dankbaar ben dat het nu beter gaat met ons. We zien de rest van de wereld nu ook wel lijden. Ik wil dan ook mijn liefde naar hen toesturen.”

“Quarantaine heeft ons hier in de Verenigde Staten in honden veranderd. We zwerven de hele dag door het huis op zoek naar eten. We krijgen een bars ‘neen!’ als we te kort bij vreemden durven komen. En autoritjes zijn onze hemel op aarde.”

Het punt dat ik wil maken is dat we niet noodzakelijk altijd iets grappigs moeten vinden aan crisissen. Soms is dat de meest verkeerde reactie die je kan hebben. Gods Woord leert ons om: “Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. “ – Rom 12, 15. Maar we kunnen bij crisissen wel altijd op zoek gaan naar iets transcendent, iets geestelijk. Als God altijd in ons leven aanwezig is zoals Jezus bvb stelt in het Mattheus evangelie: “Houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ (Mat 28, 20), dan kunnen we altijd signalen van Hem opvangen, ook in tijden van crisis. Dus ga naar de God toe met uw vragen en: “Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.” – Fil 4, 7. Vraag Hem dan meteen om u een zichtbaar teken van Zijn transcendentie te maken, en een drager van die genade voor iemand anders, iemand die dat nodig heeft. Hij zal het doen!

Er zijn nog 18 landen waar Covid-19 nog niet zou zijn opgedoken. Tenminste dat was zo op 20 april. Ik herhaal ‘zou’! Die landen zijn:
De Comoren; Kiribati; Lesotho; de Marshall Islands; Micronesië; Nauru; Noord-Korea; Palau; Samoa; Sao Tome en Principe; de Solomon Eilanden; Zuid-Sudan; Tajikistan; Tonga; Turkmenistan; Tuvalu; Vanuatu; Yemen.

Nederland: “Bijzonder is ook de confrontatie met iemand die blind geboren is (Johannes 9). Jezus’ leerlingen vragen: “Hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?” Jezus’ antwoord is zo duidelijk als maar kan: “Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.” Met andere woorden: God wil helemaal niet dat deze man blind is. Hij legt zich er ook niet bij neer dat hij blind is. Dat wordt des te duidelijker als Jezus hem even later zijn gezichtsvermogen teruggeeft.”

Israëlische en Palestijnse overheden werken nauw samen in de bestrijding van de coronaepidemie. Daarvoor hebben ze een gezamenlijke taskforce opgezet om gecoördineerd de strijd tegen het virus aan te vatten… Israël maakte testkits over aan de Palestijnen, de stalen werden vervolgend in Israëlische labo’s onderzocht. … In Israël zelf loopt de samenwerking tussen Arabische en Joodse artsen bijzonder harmonieus en staan ze zij aan zij in de frontline tegen het virus.” – Uit Joods Actueel

Wereldwijd -  Benjamin Breeg wil ons iets vertellen wat het coronavirus ons kan leren over de vervolgde kerk. Maar hij kan geen locaties noemen om geen mensen in gevaar te brengen. Hij schrijft: “Covid-19 heeft honderdduizenden mensen geïnfecteerd en in gevaar gebracht. En toch kunnen wij ons niet onmiddellijk inbeelden hoe het is bij mensen die omwille van hun geloof in Jezus belaagd worden. Samenkomsten rondom onze Heer zijn hier al lang verboden, en levensgevaarlijk. Controles van telefoons en van vrienden of zelfs collega’s die samen over straat lopen zijn hier alledaags. Onlangs werd een voorganger gekidnapt. Toen zijn vrouw na een maand zoeken bij de overheid aan de bel trok kreeg ze als antwoord: ‘Hij is twee weken geleden geëxecuteerd… Zeg uw Jezus maar hem terug levend te maken’. Covid-19 geeft ons slechts een kleine afdruk van wat vervolgde christenen meemaken. Een christen die je hier ontmoet horen zeggen: ‘Jij bent de eerste christen die ik de laatste twee jaren ontmoet’ krijgt nu misschien meer betekenis dan voordat Covid-19 bij jullie toesloeg. En bij jullie zal dat eindigen, het leven zal weer normaal worden, zij het misschien in een nieuw normaal. Hier zal de druk op de christenen onveranderd blijven. Maar wij begrijpen, en jullie misschien nu ook wat beter, wat Rom 8, 16 zegt: “Wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.”


Arundhati Roy uit India noemt Corona in zijn land een epische tragedie die zich voor zijn ogen ontrolt. “Maar,” schrijft hij, “Het is niet iets nieuws. Het is wrakhout van een trein die al jaren rondraast in mijn land. We kennen hier allemaal de video’s van het ‘dumpen van patiënten’, zieke mensen die, nog in hun slaapkleren, met blote achterwerken, in het geniep op een straathoek worden achtergelaten. Hoe vaak zijn hospitaaldeuren niet gesloten voor minder-begoeden. Hoe ziek ze ook waren of hoeveel pijn ze ook leden. Tot nu toe, want nu, in de eeuw van corona, kan zelfs een arme zieke mens de rijken van de samenleving besmetten. Wat moet er nu geworden van mijn land, mijn arm-rijk land, India, hangende tussen feodalisme en hindoefundamentalisme, kasten en kapitalisme,… Wat moet er van geworden!