Afl. 1 Laat je licht schijnen

StaOpEnSchitter 01 LaatJeLichtSchijnenDe Bijbel roept christenen op om hun licht te laten schijnen in deze wereld. Maar hoe doe je dat? Het begint bij de mensen uit je naaste omgeving. Podcastmaakster Anja: “Gebruik je talenten en alles waar je plezier in hebt om je licht te laten schijnen. Glimlach naar iedereen die je tegenkomt, dat kan zoveel betekenen voor de ander. Durf te luisteren naar het stemmetje in je hart, die vraagt omdat ene kaartje, dat telefoontje, of dat mailtje te sturen. Bid of je vandaag in de voetsporen van Jezus kunt treden en een stralend licht te zijn voor de mensen om je heen.”

Klik hier om te beluisteren.

Afl. 2 Bouwen op de Rots

StaOpEnSchitter 02 BouwenOpDeRotsIn de tweede uitzending gaan we het juiste fundament bekijken van onze woning en gaan we bouwen op de rots Jezus. In Mattheüs 7 lezen we over de verstandige man die zijn huis op een rots bouwde en over de dwaze man die alleen losse zandgrond als fundament gebruikte. Het eerste bleef staan ondanks storm en regen, het tweede stortte in. Het gaat hier uiteraard over een geestelijk huis, het huis van ons leven. Hoe solide is de grond onder onze voeten? Houden we stand als ons leven in slecht weer komt?

Klik hier om te beluisteren

 

Afl. 5 De liefde

StaOpEnSchitter 05 DeLiefdeDe hoogste vorm van liefde? De onzelfzuchtige, opofferende en dienende liefde. De agapè-liefde, zoals die in de Griekse wereld genoemd werd. Het is een liefde die van God de Vader komt en wij mogen die uitdelen in deze wereld. Deze liefde is de grootste kracht op aarde. Je vindt deze liefde beschreven in de Bijbel, in 1 Korinthe 13. Het is niet een of ander gevoel van genegenheid, en het is zeker geen eigenliefde. God is liefde! Het is een onbaatzuchtige, helende liefde. Die volmaakte liefde zien we in het leven van Jezus.

Klik hier om te beluisteren

 

Afl. 8 Zegen

StaOpEnSchitter 08 ZegenIn onze maatschappij heeft ‘zegen’ een andere invulling gekregen dan wat in de Bijbel voorkomt. Als je iemand je zegen geeft, dan wil dat zeggen dat je hem of haar ergens toestemming voor geeft. In de Bijbel is zegen iets wat je als gave van God krijgt. Het woord komt meer dan 500 keer voor in de Bijbel. God wil ons zegenen met allerlei geestelijke zegeningen. Hij heeft ons van voor de grondlegging van de wereld uitverkoren. Zelfs toen we nog niet geloofden, koos God ervoor Zijn genade aan ons te geven. Een enorme zegen!

Klik hier om te beluisteren

Sta op en Schitter

LogoStaOpEnSchitterZonder licht is er geen leven. Daarom is het van belang klaarheid te brengen in een donkere wereld en te schitteren. Dat is een unieke taak voor christenen, die het Licht van de Wereld kennen. Anja Roeygens uit Brugge produceert voor TWR de podcast ‘Sta op en Schitter’, speciaal bedoeld voor christenvrouwen. Ze wil hen als christen, moeder en echtgenote aansporen om op te staan en te schitteren: “We zijn niet gemaakt om in Gods Koninkrijk stil te zitten en niets te doen, maar om op te staan en dienstbaar te zijn. Als gevolg zullen we schitteren in de wereld.”

Afl. 3 Het juiste fundament

StaOpEnSchitter 03 HetJuisteFundamentEen fundament moet niet alleen sterk, maar ook goed zijn. De Bijbel is die goede grondslag. Als het goed is, heeft Gods Woord een belangrijke plaats in ons leven en hebben we het verlangen om er steeds opnieuw in te lezen. Groeien in je geestelijk leven doe je door in de Bijbel te lezen en te bidden. De Bijbel is ingegeven door God en wil ons toerusten tot goed werk. Anja: “Als we de Bijbel bestuderen, zal het een hulp zijn in ons dagelijks leven. Het is ook belangrijk om te oefenen in het gebruik van Zijn Woord.”

Klik hier om te beluisteren

Afl. 6 Spreuken 31

StaOpEnSchitter 06 Spreuken31In het Bijbelboek Spreuken, in hoofdstuk 31, vinden we een beschrijving van de ‘deugdelijke vrouw’. Een niet zo’n alledaags woord. Het betekent krachtig, dapper en bekwaam. Haar waarde gaat die van robijnen ver te boven. Hoe mooi de beschrijving ook is, voor Anja was die frustrerend. Het lijkt hier over een ideaal, onhaalbaar voorbeeld te gaan. Natuurlijk, je kunt de situatie van toen niet vergelijken met de omstandigheden van vandaag, maar de principes zijn tijdloos. Het beeld is niet onhaalbaar, maar juist inspirerend.

Klik hier om te beluisteren

Afl. 9 Weerspiegeling van ons hart

StaOpEnSchitter 09 WeerspiegelingVanOnsHartOns hart is een spier die het bloed door ons lichaam pompt. Het is daarom van groot belang dat we ons hart goed verzorgen. In de Bijbel komen we het woord ‘hart’ vaak tegen. De term duidt aan wat het diepste in de mens ligt. Het is daar de bron en zetel van de gedachten, hartstochten, verlangens, begeerten, voornemens en inspanningen. Ook in ons algemene spraakgebruik heeft het woord ook een ruime betekenis. Ons hart weerspiegelt ook wie we zijn. Wat zien we als we in de spiegel kijken?

Klik hier om te beluisteren

Afl. 4 M&M’s

StaOpEnSchitter 04 MenMsAnja is gek op M&M’s. Aan de buitenkant zien ze er allemaal anders uit, met hun verschillende kleuren. Maar de omhulling geeft niet de smaak, wel de vulling van heerlijke chocolade. Mensen zien er ook allemaal anders uit, we zijn allemaal uniek en verschillend. Maar het gaat om de binnenkant: we zijn gemaakt om gevuld te zijn met goede dingen. Denk maar aan liefde, blijdschap, vrede, geduld en goedheid. Zonder God zijn we een mooi maar leeg omhulsel. Zorg dat je de goede vulling hebt in het leven.

Klik hier om te beluisteren

Afl. 7 – Bidden

StaOpEnSchitter 07 BiddenBidden is spreken met God. Je kan het vergelijken met een gesprek dat je hebt met je beste vriend. Het zou een vast onderdeel van ons dagelijks leven moeten zijn. Uit de Bijbel kennen we het Onze Vader als een schitterend voorbeeld. Maar het gaat niet alleen om de mooie woorden. We mogen met onze eigen woorden persoonlijk naar God gaan. We hoeven geen indruk te maken met de vorm. Het kan heel goed zijn om een privé-plek te hebben waar je met Hem kunt communiceren en ga alle afleiding uit de weg.

Klik hier om te beluisteren

 

Afl. 10 Vergeving

StaOpEnSchitter 10 VergevingVergeving is een belangrijk aspect van het christelijke leven en heeft een positieve invloed op de gezondheid van ons hart. Vergeving is iets moois. God vergeeft onze zonden, maar hij vraagt ook dat wij anderen, die ons iets aangedaan hebben, te vergeven. Het is zoiets als het opruimen van een kleerkast: op een bepaald moment is die vol en moeten er dingen weg om verder te kunnen. Is onze geest zo rommelig als een overvolle kleerkast, of straalt onze geest rust uit. Ruim op en maak komaf met de dingen die je anderen kwalijk neemt.

Klik hier om te beluisteren