Afl. 8 - La trahison des Images

Beeldspraak Wouter 02 LaTrahisonDesImagesEen schilderij met een pijp, waaronder staat dat het geen pijp is. Vrijwel iedereen kent het schilderij, ook al weet zo goed als niemand dat het werk ‘Het verraad van de afbeeldingen’ heet. Het beeld is niet hetzelfde als het origineel. Is het daarom dat God niet wil dat er afbeeldingen van Hem gemaakt worden? Hij wil liever dat de mensen met Hem omgaan. Achter het verbod zit het verlangen: “Ga naar Mij op zoek. Ga met anderen samen op zoek, want ik ben ook naar jullie op zoek”.

Afl. 7 - Handgranaat

Beeldspraak Karel 02 HandGranaatEen beeld dat Karel jaren geleden sterk heeft aangesproken, is een gebalde vuist met daarop een slagpin van een granaat. Een echt hand-granaat dus. Voor hem was het een perfecte samenvatting van zijn jeugd. Hij werd gepest, maar heeft nooit enige zwakheid getoond. Hij reageerde zijn razernij af via vechtsporten. Tot Karel op een bepaald moment ontdekte dat je geen leven hebt als je constant kwaad bent. Hij ontdekte dat liefde sterker is dan haat, een les die hij nooit meer vergat.

Afl. 5 - Searching for Utopia

Beeldspraak TomS 01 SearchingForUtopiaTom Smits bekijkt het kunstwerk Searching for Utopia met een reeks filosofische overpeinzingen. Maar voor kinderen is deze schildpad een enorm speeltuig. De kleine Antonio wil niets liever dan er op klimmen, maar zijn vader houdt hem tegen. Het doet denken aan de leerlingen van Jezus die de kinderen bij hun meester weg willen houden. Maar Hij zegt: Laat ze komen. Als Tom later de schildpad nog eens tegenkomt, is het alsof hij tegen Antonio wil zeggen: Ga maar, Hij wacht op je.

Afl. 3 – Man van smarten

BeeldspraakErwin01 ManVanSmartenEen onopvallend schilderijtje op de Van Eyck tentoonstelling, van de hand van de onbekende Vlaamse schilder Petrus Christus. Jezus wordt er heel menselijk afgebeeld. De nadruk ligt op zijn lijden, de wonden zijn duidelijk zichtbaar: zie de Man van Smarten. Tegelijk is hij ook de overwinnaar, de triomfator over de dood. Nog altijd inspireert de afbeelding de kijker om na te denken over wie Jezus was en om de eigen situatie in een ander perspectief te zien.

Afl. 6 - Niet zien en toch geloven

Beeldspraak Jean 02 NietZienVeel mensen zijn al eens naar een tentoonstelling van Jan van Eyck geweest – ook verschillende van onze columnisten. Jean Bos is daar geen uitzondering op. Hij heeft er niets van gezien – Jean is blind. Maar hij kreeg een zo’n gedetailleerde omschrijving van de gids, zodat het schilderij helemaal tot leven kwam en hij heeft genoten van deze expositie. Het deed hem denken aan de ongelovige Thomas uit de Bijbel: die wilde eerst zien en dan geloven. En hij kreeg veel te zien.

Afl. 4 - Het jaar 1918 in Petrograd

BeeldspraakCiara01 MadonnaVanPetrogradNa de communistische revolutie moest alle kunst in de Sovjet-Unie de leiders, het proletariaat en de successen van het land verheerlijken. Ook voor Koezma Petrov-Vodkin, die graag religieuze thematiek in zijn schilderijen verwerkte, was dat het einde van zijn artistieke vrijheid. Of toch niet? In zijn beroemde ‘Het jaar 1918 in Petrograd’ beeldde hij een proletarische vrouw af met een baby aan haar borst. Niet toevallig een verwijzing naar Maria met het kindje Jezus ...

Afl. 2 – Icarus

BeeldspraakWouter01 IcarusAls je het schilderij ‘Het landschap met de val van Icarus’ van Pieter Breugel bekijkt, lijkt het wel of de schilder vergeten is de hoofdpersoon in zijn werk af te beelden. Je moet hem zoeken als in een plaat van ‘Waar is Wally’. Ook de andere mensen op het kunstwerk schijnen hem niet te zien. Zo is het leven: we zijn te vaak gefocust op onszelf en zien de ander niet staan. “Moeten we niet wat meer aandacht hebben voor onze naaste?”, vraagt Wouter Van Hoof zich af.