Geslepen zijn

Vastenoverweging 24 – dinsdag 29 maart 2022
Een jongeman sprak de ploegbaas van een bosbedrijf aan. “Ik wel graag bij jullie komen werken om de bossen te helpen onderhouden en uitdunnen,” zei hij. “Kan dat?” De ploegbaas antwoordde: “Laat ons maar eens proberen hé”. En hij wees een boom aan die de jongeman mocht proberen te vellen. Alsof hij nooit iets anders gedaan had, zaagde de jonge kerel de boom in een oogwenk om. De ploegbaas was onder de indruk. “Je mag maandag beginnen,” zei hij.
Maandag kwam en dinsdag, woensdag, donderdag… gingen voorbij. Donderdagavond kwam de ploegbaas bij de jongeman. “Je kan je loon seffens ophalen bij de uitgang,” zei hij. “Oh,” zei de jongen. “Ik dacht dat er op vrijdagavond betaald werd”. “Normaal wel,” zei de chef. “Maar je mag vandaag al vertrekken want je kan ons werktempo niet volgen”. “Maar ik heb keihard gewerkt,” protesteerde de jonge gast. “Ik ben elke dag het eerste aangekomen, als laatste vertrokken, en ik heb zelfs tijdens de koffiepauzes doorgewerkt”. De oudere man zag dat de jongen het meende, dacht even na en vroeg toen: “Heb je je zaag elke dag bijgeslepen?” “Neen,” zei de jongen. “Daar heb ik geen tijd voor gehad. Ik was te hard aan het werken”.

Ons leven lijkt eigenlijk op dit verhaal. Ook wij zijn soms zo druk bezig dat we geen tijd nemen om ‘onze zaag bij te slijpen’. Iedereen lijkt tegenwoordig zo druk bezig te zijn, maar tegelijkertijd steeds minder gelukkig te zijn. Kan het zijn dat we vergeten zijn om geregeld ònze zaag bij te slijpen? Er is niets mis met actief en hard te werken. Maar God wil niet dat we zo druk bezig zijn dat we de ware belangrijke dingen van het leven verwaarlozen: zoals tijd te nemen om te bidden, te vasten, in de Bijbel te lezen, te luisteren naar ‘dat kleine stemmetje van God dat in ons spreekt’. We hebben tijd nodig om te ontspannen, te leren en te groeien. Als we de tijd niet nemen om onze zaag te slijpen, zullen we bot worden en zal onze efficiëntie verloren gaan.
Weet je, God heeft niets van ons nodig om in de wereld te bewegen – God kan alles alleen doen. Maar toch kiest God ervoor om ons uit te nodigen om met Hem samen te werken – Hij roept ons op om te bidden, te denken met/over Hem, te vasten. En als wij zo onze zaag slijpen werkt Hij via ons. Daarom:

​ Als je gebukt gaat onder de problemen in de wereld, bid en vast dan!
Wanneer de grootsheid van de problemen in de wereld je overweldigt en wanneer je de gebrokenheid van de wereld om je heen ziet, laat de urgentie je dan leiden tot een wanhoop voor God om aan de slag te gaan. Hoe? Door Hem en Zijn wil op een nog grotere manier te gaan zoeken.

​ Als je honger hebt naar meer van God, bid en vast dan!
Het verbazingwekkende van het evangelie is dat wanneer je Jezus ontvangt, je tevreden bent zoals je nog nooit eerder bent geweest, en tegelijkertijd zul je altijd hongerig zijn naar nog meer van God.
Paulus zei: "Ik beschouw alles als een verlies vanwege de overtreffende waarde van het kennen van Christus Jezus, mijn Heer" (Fil. 3:8). Hij had een honger om God elke dag meer te leren kennen. Soms zijn we zo hongerig naar God dat we zullen vasten als het betekent dat we Hem zo meer kunnen ervaren. 
Er is iets aan die ervaring dat ons hart opent voor het ontvangen van meer van Gods aanwezigheid in ons leven. Het gebeurt misschien niet tijdens het vasten, omdat we ons misschien zwak en broos zullen voelen. Maar tijdens of na het vasten – zelfs in de maanden of jaren na een tijd van vasten - zullen we de sterke resultaten zien van het zoeken naar meer van God.

​ Als je een doorbraak nodig hebt, bid en vast dan!
Auteur Ronnie Floyd schrijft: "Vasten is de poort naar doorbraak" in ons leven. Toen hij persoonlijke beproevingen doorstond, waaronder de kankerdiagnose van zijn vrouw, zette hij speciale seizoenen van gebed en vasten opzij en zag hij God grotere dingen doen dan hij ooit eerder had gezien – zowel in zijn eigen leven als in dat van zijn kerk. Er is iets aan deze discipline dat bolwerken breekt in dingen waar we voor hebben gebeden. God lijkt nog intenser erbij te zijn.

​ Wanneer je voelt dat God je voorbereidt op iets nieuws, bid en vast dan!
God zal je een groter verlangen geven om te bidden en te vasten wanneer Hij op het punt staat om op grotere manieren in je leven te bewegen. Auteur en voorganger Jentezen Franklin zegt: "God roept ons op om te vasten wanneer Hij ons voorbereidt op iets nieuws dat Hij op het punt staat te doen, iets dat in het verschiet ligt." De Bijbel vertelt ons dat God gehoorzaamheid van ons verlangt, geen offer. Dat Hij ons daarvoor momenten van slijpen wil geven, niet alleen van radicaliteit en intensiteit in ons werken
Hoewel vasten voor veel gelovigen een vergeten discipline lijkt te zijn, heb ik de laatste tijd een groeiende honger en verlangen ernaar gezien, ook in mijn eigen leven. Ik geloof dat God Zijn volk een verhoogd verlangen geeft om te vasten, omdat Hij op het punt staat om op grotere manieren te bewegen in ons leven, onze kerken en onze wereld.