What’s UP?

LogoUPEenAndereKijkBlauwHet medianetwerk.vlaanderen bundelt christelijke initiatieven op het vlak van de media. Maar niet alleen bestaande activiteiten vinden een plaats op dit platform, soms ontstaan er ook nieuwe ideeën binnen het netwerk. Vanuit het verlangen om het ‘video-aspect’ verder uit te werken, ontstond het idee ‘UP’. Kort en goed: UP verwijst naar boven, en de ondertitel ‘Een andere Kijk’ maakt duidelijk dat UP een alternatief aanbod heeft. Drijvende kracht achter het initiatief is Frederik Van Herterijck, die graag uitlegt wat UP is en wat het aanbod is ...

Wat is UP?
“UP is een platform dat films, tv-programmas, tv-series, muziekvideos en podcasts wil aanbieden met een andere Kijk op de wereld dan wordt aangeboden bij de grote reguliere mediaspelers. Anders gezegd: een Netflix-achtige omgeving met inspirerende, opbouwende en hoopvolle mediacontent met een duidelijke link naar de christelijke waarden en geloof. Op die manier hopen we de boodschap van God van de Bijbel in het medialandschap te doen horen. Die krijgt de dag van vandaag minder en minder aandacht en wordt gemarginaliseerd. Met UP willen we Zijn boodschap en waarden laten weerklinken in de hedendaagse media, en dat in een omgeving waar je 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht kan.”

 

Waarom dat juist dit platform?
“Er is een tijd geweest waar mensen zich tot de televisie wendden om een film of serie te bekijken. Als je vandaag de dag echter een film of serie wil kijken, dan ga je naar Netflix en dat vaak via een device​ zoals een smartphone, tablet of computer. Onderzoek van imec (Digimeter-studie, imec UGent) wees uit dat de meeste jongeren vandaag meer op smartphone naar video’s kijken dan op tv. De tijd dat iedereen op vrijdagavond op hetzelfde tijdstip in bad was en, met gekamde haren, in pyjama voor de televisie zat om met heel België op hetzelfde moment naar hetzelfde programma te kijken is voorbij.”

Dat de uniforme aanpak uit onze maatschappij verdwenen is, heeft heel wat consequenties. Je kunt niet iedereen op dezelfde manier bereiken. Bij de een doet de traditionele manier het nog prima, bij de ander moet je op zoek gaan naar een nieuwe, moderne manier. Frederik erkent dat ook op het vlak van geloof er een enorme diversiteit is, als het om de benaderingswijze gaat: “Er is een tijd geweest dat je voor een antwoord op de grote levensvragen en de zoektocht naar God naar de kerk ging. Maar het merendeel van de Belgen zoekt God en de zin van het leven niet meer in de kerk. Men gaat op andere plekken naar zingeving zoeken: yogacursussen, trainingen mindfulness, facebookgroepen over pakweg depressie, online trainingen psychologie,... UP wil deze groep mensen, dus zij die niet meer naar de kerk komen, maar misschien wel
vragen hebben aan of over God, op weg helpen.”

ScreenshotUP01Hoe werkt UP eigenlijk?
Frederik: “UP is momenteel beschikbaar via het web op www.upmedia.be met een gebruikersinterface voor computer en voor mobiele telefonie. De meeste smart tv’s beschikken over streaming, zodat je vanaf je smartphone de video’s vanop het UP-platform kan streamen naar tv.
We proberen onze content af te stemmen op verschillende soorten gebruikers: Zowel niet-gelovigen, dus de mensen die totaal niet geloven, als ‘spiritueel zoekenden’: mensen die wat dieper geïnteresseerd zijn in het geloof, maar die dat nog geen concrete invulling geven. Maar ook de gelovigen, laten we zeggen ‘de bekeerde christenen’ willen we niet vergeten”.

Dat is allemaal niet voor niets, veronderstel ik?
“De meeste content is momenteel gratis beschikbaar. Wel vragen we een vrijwillige donatie op het einde van de video’s. Het grootste deel daarvan keren we uit aan de mediaproducenten om zo nog meer kwalitatieve content te maken. Het resterende bedrag gaat naar het onderhoud van het UP-platform, maar daarmee willen we ook de marketingmachine voeden die doelt op de niet-gelovigen en spiritueel zoekenden. Voorlopig zullen we dus moeten hebben van giften. Via onze website kunnen medechristenen zien hoe ze ons financieel kunnen steunen.”

Wat kunnen we de komende tijd van UP verwachten?
“Het kostte tijd om wat zicht te krijgen op het netwerk aan spelers wereldwijd binnen de christelijke media-industrie en om inzicht te krijgen in de werking van de tv- en mediawereld. Ondertussen heb ik heel wat goede contacten opgebouwd met christelijke filmmakers, distributeurs in Amerika en Europa. We mogen weldra de eerste grote christelijke animatiefilm releasen en kunnen de hand leggen op langer bestaande filmcontent. Daarnaast kun je ook nu al digitaal films huren en kopen op het UP-platform. We proberen ook tips te geven over tv- programma’s of films die de christelijke waarden promoten en die beschikbaar zijn op reguliere tv-zenders en Netflix. Als we genoeg gebruikers hebben, dan kunnen we ook starten met de bouw van een App.”

Geïnteresseerden kunnen UP ook volgen op Facebook. Hoe meer volgers er zijn, hoe interessanter het wordt voor distributeurs om hun content via het UP platform te streamen.

UP is te bekijken op www.upmedia.be