Koning Smartphone

MB2305 KoningSmartphoneHet zal wellicht niemand verbazen, maar de smartphone is voor het overgrote deel van de bevolking het meest populaire media-apparaat. In 90 procent van de Belgische gezinnen is ten minste 1 toestel aanwezig. Alleen de TV doet het iets beter (96,2 %), maar de slimme telefoon verslaat met gemak de laptop, die op iets meer dan 80 procent strandt. De manier waarop we met media en communicatie omgaan, is de laatste decennia sterk veranderd. Een vaste telefoon? Nog maar 42 procent van de gezinnen heeft er één thuis, en dan gaat het vaak over 65-plussers (meer dan twee derde van hen heeft thuis nog een toestel staan). Het zijn allemaal cijfers uit het meest recente rapport over mediaconsumptie in België, uitgegeven door CIM (Centrum voor Informatie over de Media), dat hier jaarlijks een onderzoek naar doet.

Vijfentwintig jaar geleden was de GSM vooral bedoeld om te kunnen bellen, en soms ook een SMS te versturen. Nu is de klassieke mobiele telefoon bijna een rariteit geworden (nog te vinden bij 16 procent van de gezinnen) en is de smartphone een onmisbaar apparaat geworden.

Zeker bij de leeftijdcategorie van tieners en jongvolwassenen (12 -34 jaar) is dat duidelijk: 98 procent van de ondervraagden zegt een smartphone te gebruiken. En niet alleen om te bellen … De smartphone wordt, na de toestellen in de auto of thuis, steeds vaker gebruikt om naar de radio te luisteren. Ook om internet te gaan, is de smartphone het favoriete apparaat. Om video te bekijken gebruiken we nog altijd in de eerste plaats de televisie, maar de smartphone wint snel aan populariteit.

Kijken op verzoek
Niet alles wat ‘smart’ heet, is onmiddellijk een succes. Zo blijft de smart TV wat achterop hangen – ‘slechts’ in 60 procent van de gezinnen aanwezig. Maar video kijken blijft een absolute topper. Vaak niet meer ‘lineair’ (op het moment dat het uitgezonden wordt), maar veeleer ‘on demand’. Met ander woorden: we beslissen zelf wat we willen zien, en wanneer. De tijd dat de zenders bepaalden waar we naar keken, lijkt wel definitief voorbij. TV ‘on demand’ wint in de onderzoeken jaar na jaar aan succes. Dankzij de digitale platforms kunnen steeds meer programma’s via de smartphone bekeken worden. Dat kan op allerlei manier: via Youtube, sociale media, nieuwssites, websites en applicaties van TV-kanalen. Voor video’s op sociale media kennen een significante groei: in het laatste onderzoek zegt bijna 1/3 van de ondervraagde Belgen de afgelopen 30 dagen minstens 1 video op de sociale media te hebben bekeken …

De smartphone heeft zich dus gekroond tot de koning van de media-apparaten. Wie de wereld met een boodschap – of die nu commercieel of idealistisch is – wil bereiken, weet daarmee dus wat de meest populaire manier is. Zeker niet de enige weg, maar de toppers van enkele decennia geleden zijn duidelijk over hun top heen. De desktop computer heeft het afgelegd tegen de laptop (37,5 % tegenover 81 %), de DVD-speler staat nog bij slechts 38,5 % van de gezinnen, en de ooit zo populaire mp3-speler vind je nog maar in 14,5 % van de huishoudens. De grote vraag is natuurlijk hoe lang het koninkrijk van de smartphone blijft duren. Uiteindelijk dachten we ooit dat CD’s en DVD’s het ultieme opslagmedium waren. Toen die uitkwamen, en de audio- en videocassettes vervingen, kon niemand bedenken wat de volgende stap zou zijn. Een dergelijke opvatting merk je nu bij de smartphones. Maar de techniek staat niet stil en ongetwijfeld zal de commerciële wereld blijven zoeken naar nieuwe apparaten. En lang hoeft dat niet te duren, want ook de modernste smartphone is binnen enkele jaren hopeloos verouderd. Of is een houdbaarheidsdatum van 1 jaar al een realiteit? Misschien een suggestie voor het jaarlijkse cadeau onder de kerstboom?

(bron: CIM).